HUME

Humanitas DMH zet 'de slimme sok' HUME in om de cliënt in korte periode te leren kennen nadat hij 30 jaar thuis heeft gewoond.

HUME

Humanitas DMH werkt met het slimme sensorsysteem HUME

Onboarding van nieuwe cliënten
Humanitas DMH biedt beschutte zorg en begeleiding aan mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking. Mentech ondersteunt verschillende zorglocaties van Humanitas DMH met het slimme sensorsysteem HUME om antwoord te geven op complexe zorgvragen bij cliënten met onbegrepen gedrag. Zo werd de HUME bijvoorbeeld door persoonlijk begeleider Matthijs Batenburg ingezet bij het onboarden van een cliënt met een ernstig verstandelijke beperking die 30 jaar bij zijn ouders had gewoond.

Slimme sok
HUME is een slim sensorsysteem van Mentech. De HUME meet stress en stressopbouw met slimme wearables, zoals een sok, en visualiseert dit in een overzichtelijk dashboard. Hierdoor krijg je inzicht in het stressniveau van een cliënt. Door een vroegtijdige waarschuwing kan je eerder reageren en een escalatie voorkomen. Ook kan inzicht in spanningsopbouw van de medewerker helpen om zelf beter met stressvolle situaties om te gaan uiteindelijk om uitval te voorkomen.

Ontbreken van dagstructuur leidt tot stress
Begeleiders van de woongroep zijn onder begeleiding van Mentech gaan werken met de HUME. Door de HUME dagelijks in te zetten werd voor de begeleiding al snel zichtbaar op welke momenten de cliënt spanning had. Op doordeweekse dagen was de client rustig, terwijl de spanning in het weekend hoog opliep. Begeleider Matthijs bedacht dat het ontbreken van vaste dagstructuur en duidelijkheid in het weekend wellicht kon leiden tot hoge stress. Deze dagstructuur en duidelijkheid kon hij wel door dagbesteding op de doordeweekse dagen bieden. Matthijs heeft vervolgens een vast dagprogramma in het weekend geïntroduceerd om zodoende meer structuur in het weekend te kunnen bieden.

Nieuwe inzichten door HUME
Het vaste dagprogramma tijdens weekenddagen leidde zichtbaar tot minder stress. De HUME gaf inderdaad een significante afname in spanning aan. Matthijs bevestigt dit: ‘De client is zichtbaar minder gespannen in de weekenden, door de geboden duidelijkheid en structuur. Door deze nieuwe inzichten kunnen we de cliënt nog beter begeleiden en ondersteunen in zijn dagelijkse behoefte.’ Minder spanning betekent ook minder escalaties. Dit is fijn voor de cliënt en een enorme winst voor de begeleider. Hierdoor ontstaat er meer ruimte om de zorg nog beter op de behoefte af te stemmen, en daar heeft de cliënt veel aan. Matthijs: ‘Ik raad mijn collega’s aan om ook met de HUME te gaan werken, en dat is mogelijk!’ Humanitas DMH investeert in een langdurige samenwerking met Mentech om de kwaliteit van zorg structureel te verbeteren.