In De Riperkamp heeft Humanitas DMH een hele verdieping tot haar beschikking. Hier ontvangen 5 bewoners 24-uurs zorg. Dat zijn jongeren met een matig verstandelijke beperking. De overige 11 bewoners wisselen vaker. Dat zijn jongeren die begeleiding ontvangen van Homerun. Vaak hebben ze een combinatie van een verstandelijke beperking en bijkomende problematiek, zoals verslaving en schulden. In De Riperkamp komen deze 2 groepen samen. Ondanks hun verschillen gaat dat prima.

Een dag op de Riperkamp

Op de eerste verdieping van de galerijflat begint ’s ochtends vroeg de bedrijvigheid al. Begeleiders helpen de bewoners die dat nodig hebben bij hun ochtendritueel. De anderen – vooral de 11 Homerunners – vertrekken zelf. Via het pastelkleurige trappenhuis, nogal oubollig volgens jongere bewoners, lopen ze naar hun berging om de fiets te pakken. Op weg naar school of werk.

Overdag overheerst de rust. Ook in de ontmoetingsruimte op de eerste verdieping. Een grote ruimte, met imposant dartboard, hoge spelletjeskast en een klein keukenblokje. Aan deze ruimte grenzen twee kantoortjes. De ontmoetingsruimte is altijd open, al is de afspraak dat overdag alleen medewerkers van Humanitas DMH hier gebruik van maken. Dan zijn hier namelijk de begeleidings- of sollicitatiegesprekken. Medewerkers van Homerun, die vanaf deze locatie nog 60 cliënten elders in de stad begeleiden, werken hier hun administratie bij.

Aan het einde van de middag verandert dat. Bij het eerste inloopmoment druppelen al allerlei mensen binnen, jong en oud. Cliënten en niet-cliënten doen samen een spelletje, drinken koffie en thee. Soms zijn hier ’s avonds vergaderingen van de cliëntenraad, dan gaat het inloopmoment niet door. Tot verdriet van de groep bewoners die hecht aan hun koffiemoment, waarmee ze gezamenlijk de dag afsluiten.

'Zo de stad uit'

‘Ik ben niet echt een stadsmens. Daarom is dit een fijne plek. Vanaf hier fiets ik zo de uiterwaarden in als ik vrij heb. Doordeweeks zit ik in Deventer op school, een hbo-opleiding HR. Vanaf hier fiets ik in 10 minuutjes naar het station. Mijn appartement is prima. Niet heel groot, maar als het groter is moet je ook meer schoonhouden. Ik woon hier fijn, met mijn twee ratjes. Toen ik nog thuis woonde had ik veel ruzie met mijn ouders, over schoonmaken bijvoorbeeld. Dat heb ik nu helemaal niet meer. Ik maak nu uit mijzelf schoon. Als je hier de hal binnen loopt is het wel een beetje oubollig. Dat vinden mijn vrienden ook. De inloopmomenten vind ik altijd wel leuk. Wat ik jammer vind is als er ’s avonds een cliëntenraadvergadering is. Dan gaat het inloopmoment vaak op het laatste moment niet door. Ik zou het fijn vinden als ze daar wat duidelijker in zijn.’

Eline
Bewoonster

Begeleiding aan mensen die zelf een appartement in De Riperkamp huren.

Begeleiding aan mensen die zelf een appartement in De Riperkamp huren.

Er is een grote ontmoetingsruimte op de 1e verdieping met dartboard, hoge spelletjeskast en een klein keukenblokje

Er is een grote ontmoetingsruimte op de 1e verdieping met dartboard, hoge spelletjeskast en een klein keukenblokje

In een groene buitenwijk, vlakbij uitvalswegen en voldoende parkeerruimte.

In een groene buitenwijk, vlakbij uitvalswegen en voldoende parkeerruimte.

Geen wachttijden voor Homerun ambulante begeleiding,

Geen wachttijden voor Homerun ambulante begeleiding,

Voor wie?

  • Voor bewoners van 18 jaar en ouder met een verstandelijke beperking en/of psychiatrische problematiek.
  • Met een indicatie VG 3 tot 6.

Locatievoorzieningen

  • Bewoners huren zelf appartementen aan de Riperkamp. Wij bieden 24 uurs begeleiding
  • Vanuit de Riperkamp biedt Homerun ambulante begeleiding in de regio Zutphen.
  • Grote ontmoetingsruimte op de eerste verdieping, met diverse activiteiten.
'Korte lijnen, overal dichtbij'

‘Je werkt hier in een jong team. In totaal zijn we met z’n tienen. We zijn veel onderweg omdat veel van onze cliënten verspreid over Zutphen wonen. Gelukkig is de stad niet groot – met de fiets kom je overal. Het aantal uren begeleiding verschilt per cliënt. Sommigen bezoek ik een uurtje per week, bij andere ga ik 3 keer per week langs – of zelfs elke dag, bij die cliënten gaat het meer richting zorg. Ik help ze te plannen, te zoeken naar dagbesteding, bij het persoonlijk functioneren of bij het organiseren van het huishouden. Het mooie aan het werken voor Humanitas DMH in Zutphen is naast de korte afstanden, ook het grote aanbod aan activiteiten voor mensen met een beperking. En de lijnen met andere instanties, zoals het UWV, zijn hier kort.’

Annemiek Ruiterkamp
Begeleider

Contact

Onze medewerkers van het Centraal Clientservice bureau vertellen u graag meer over deze locatie en onze dienstverlening.

Aanmeldformulier Contactgegevens centraal bureau