Klarinetweg 16-18

Een dag op Klarinetweg 16-18

’s Ochtends wordt er ruim de tijd genomen om alle bewoners te verzorgen. De zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de bewoners is beperkt. Dus opstaan, eten, in bad gaan en aankleden vragen intensieve verzorging.

Tegen half tien gaat iedereen naar Werk- en Activiteitencentrum II op Klarinetweg 6. Hier doen ze met de groep belevingsgerichte activiteiten. Zoals muziek maken, kijken naar een geprojecteerde sterrenhemel, snoezelen in de snoezelruimte en aromatherapie. De CRDL, een interactief houten instrument dat fysieke aanraking omzet in geluiden, bevordert het contact tussen begeleider en bewoner of bewoners onderling. Voor zover dat mogelijk is in deze groep, maar juist daarom extra belangrijk: contact is cruciaal om je geliefd en gekoesterd te voelen.

’s Avonds wordt er gegeten en is er tijd om bijvoorbeeld uitgebreid te badderen of voor een voetmassage. Een aantal bewoners krijgt regelmatig visite van familie. Met wie ze met mooi weer lekker in de tuin of op het terras gaan zitten.

We moeten het sámen doen

‘Communicatie is het belangrijkste aandachtspunt bij Nick. Sinds een tijdje kan hij iets wegduwen of naar zich toetrekken. Zo laat hij zien of hij iets fijn vindt, of niet. En het wordt steeds sterker; hij vindt het duidelijk fijn dat hij begrepen wordt. Als je goed naar zijn gezicht kijkt, kom je ook al veel te weten. Maar dat is wat lastiger als er nieuwe medewerkers zijn. Dan zou ik het liefst een dag komen praten en dingen laten zien. Hoe belangrijk het is dat het rekje voor zijn bed dicht is, bijvoorbeeld. Of hoe leuk Nick het knisperen van – lege – chipszakjes vindt; ik zorg ervoor dat er altijd een paar in zijn tas zitten. Zo heb ik tien dingen die voor Nick heel belangrijk zijn op papier gezet en geplastificeerd. Dat hangt aan zijn stoel, zodat het personeel daar iets mee kan. Het is belangrijk dat we het sámen doen.’

Marion Evers
Moeder van Nick

Voor wie?

  • Voor mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en/of meervoudige beperking

Locatievoorzieningen

  • Eigen (slaap)kamers, gemeenschappelijke keuken, woonkamer en sanitaire voorzieningen
  • Een groot dakterras
  • Dagbesteding van Humanitas DMH vlakbij
  • 24-uurs begeleiding (met wakkere nachtdienst) en behandeling
Feeling en passie

‘Het werk bestaat voor een belangrijk deel uit verzorging. De bewoners zijn beperkt tot zeer beperkt zelfredzaam. En beperkt communicatief, dus je moet goed proberen aan te voelen wat iemand wil en bedoelt. Het programma LACCS helpt daarbij: hiermee kun je puntsgewijs nalopen of alles in orde is. Maar je moet vooral feeling hebben met de bewoners. Een extra zintuig om mensen goed te lezen. En heel veel passie voor je vak. Waardoor je ziet dat vooruitgang soms zit in heel kleine dingen. Het goed beet houden van een lepel bijvoorbeeld. Waarna je volop met de bewoner aan de slag gaat om te kijken naar nóg meer mogelijkheden.’

Lisa van den Bogaart
Cliëntcoach

Contact

Onze medewerkers van het Centraal Clientservice bureau vertellen u graag meer over deze locatie en onze dienstverlening.

Aanmeldformulier Contactgegevens centraal bureau