Hoornseschans

Een dag bij de Hoornseschans

De meeste bewoners hebben hun dagbesteding buitenshuis, dus de ochtend is vol van activiteit. De een is bang zich te verslapen en wil gewekt worden. De ander maakt praatjes met iedereen. Ieder zorgt voor zijn eigen ontbijt en persoonlijke hygiëne. De begeleiding helpt waar nodig: kijkt bijvoorbeeld mee of ze alles bij zich hebben. Daarna gaan ze op pad.

De thuisblijvers doppen hun eigen boontjes, ze gaan bijvoorbeeld boodschappen doen. Of ze gaan wandelen met de groepsleiding en bespreken persoonlijke thema’s. Zoals de financiële situatie, want sommigen zitten in de schuldsanering. Hun weekbudget is er na 2 dagen vaak al doorheen. Als ze willen, gaan de begeleiders mee boodschappen doen. Dan maken we samen keuzes in kosten én gezondheid.

Met een kleine groep wordt er geluncht. Wanneer iedereen thuiskomt, vertellen ze vaak even hoe de dag was. Daarna zoeken ze de rust op van hun eigen appartement. De een eet mee – vaak aardappels, vlees en groente, soms een wereldgerecht – in de gemeenschappelijke woonruimte. De ander kookt liever zelf, met de individuele hulp die daarbij nodig is. Voor wie wil is er daarna nog een activiteit, zoals een spelletjesavond of disco, waarbij vaak bewoners uit andere locaties aansluiten. Maar meestal gaat ieder ’s avonds zijn eigen weg. Morgen weer een dag.

Ze geven me vertrouwen

‘Kom ik thuis van een dagactiviteit, dan klets ik altijd even met de begeleiders. Die 10 minuutjes geven me een knus thuisgevoel. Ze luisteren goed, oordelen nooit, en we kunnen samen lachen. Dat geeft me vertrouwen, voldoende om m’n eigen gevoelens onder ogen te komen. Want ik wil graag wat positiever over mezelf denken. Samen durf ik dat aan te gaan. Het lukt aardig, ik ben steeds meer mezelf. Wie dat is? Een gangmaker en initiatiefnemer. En ik zit ik in de cliëntenraad, waar ik mag mee beslissen over nieuwe medewerkers. Het gaat met ups en downs, maar ik ben trots dat ik kan zeggen: ik ga vooruit.’

Sharety
Bewoner

Voor wie?

  • Voor mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking en aanvullende problematiek
  • Met een VG6 indicatie of hoger

Locatievoorzieningen

  • Zeer ruime appartementen
  • Gemeenschappelijke eet -en huiskamer
  • 24 uurs zorg
  • Ondersteuning van bewoners in de wijk met Volledig Pakket Thuis
  • Nauwe samenwerking met Altrecht uit Utrecht
‘Intensief, maar zeer waardevol’

Werken met deze doelgroep vraagt geduld en liefdevolle aandacht. Veel mensen denken aan pappen en nathouden, maar het is zoveel meer. ‘We werken hier actief aan de zelfstandigheid en weerbaarheid van bewoners. Je daagt hen voortdurend uit het eerst zélf te proberen. Je houdt altijd een rotsvast vertrouwen in hun kunnen, ook als ze dat zelf verliezen. En je betrekt hun eigen netwerk, stimuleert dat ze vrienden uitnodigen, bemiddelt met familieleden,’ vertelt cliëntcoach Kirsten. Dat is een aanpak die veel van je vraagt, maar ook veel oplevert. ‘Je bouwt een bijzondere band op. Als je dan merkt dat een bewoner steeds beter in zijn vel zit, ben je ineens vol van trots en voldoening.’

Kirsten Richardson
Cliëntcoach

Contact

Onze medewerkers van het Centraal Clientservice bureau vertellen u graag meer over deze locatie en onze dienstverlening.

Aanmeldformulier Contactgegevens centraal bureau