Een dag aan de Koningstraat

In de buurtkamer is het ’s morgens vroeg een komen en gaan. Sommige bewoners ontbijten er. Anderen komen er even langs voor ze naar hun werk of dagbesteding gaan. Om een uur of 10:00 keert de rust er weer. Dan is het tijd voor een kopje koffie met de bewoners die vrij zijn of niet buiten de deur hun dagbesteding hebben. Voor de begeleiding zit er dan vaak al een halve werkdag op. Ze hebben de bewoners ‘op gang geholpen’: met opstaan en aankleden, het ontbijt, en met hun medicatie.

Tegen 16.00 uur komen de meeste bewoners thuis. Via dagbesteding van Novo hebben ze gewerkt bij een dierenweide, binnen het plaatselijk verzorgingstehuis of bij de sociale werkvoorziening. In de buurtkamer delen ze hun belevenissen en kunnen ze terecht voor wat drinken en gezelligheid. Maar soms moeten er ook gewoon dingen gebeuren. Het huishouden bijvoorbeeld. Sommigen kunnen bepaalde taken – op den duur – zelf, anderen niet. Iedereen krijgt hulp op maat om zoveel mogelijk zelfstandig te leven.

En ’s avonds? Veel bewoners eten in de buurtkamer. Daar kookt de begeleiding, soms samen met een bewoner. Anderen eten lekker thuis, vaak geholpen door een vrijwilliger of de begeleiding. Sommige bewoners gaan tijdens of na het eten bij elkaar op visite. En in de buurtkamer kunnen ze ’s avonds terecht voor een spelletje of iets anders. Er is altijd wat te doen.  

Ik heb nu WiFi

Alles is aan kant in de gloednieuwe woning van Marita. Maar toch. ‘Even opruimen’ zegt ze. Snel haalt ze een kopje van de lage tafel en zet dat op het aanrecht. ‘Wilt u wat drinken?’ Ze schenkt sinas in en laat het app’je zien dat ze zojuist van haar moeder kreeg. ‘Dat kan nou: ik heb nu wifi!’ Trots wijst ze op het kastje dat aan het plafond hangt. Als ze na haar werk thuis komt, belt ze eerst met haar moeder. En dan gaat ze eten – meestal in de buurtkamer. ‘En soms komt er visite. Dan komt een vriendin. Vanavond ga ik knutselen. In de buurtkamer natuurlijk.

Marita
Bewoner

In het kort

  • De appartementen zijn voorzien van grote badkamers zodat hulp bij persoonlijke verzorging goed mogelijk is.
  • Vrijwilligers helpen bij het zelfstandig koken. Eenmaal per week helpt een vrijwilliger bij het koken in de buurtkamer.
  • Op loopafstand van het gezellige winkelcentrum met onder meer een Aldi en een Jumbo.
  • Bewoners kunnen voor hun ontbijt, lunch en avondeten ook terecht in de buurtkamer.
  • Sommige bewoners hebben een tuin. Het onderhoud doen ze in principe zelf.

Voor wie?

  • Voor mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking.
  • Zowel voor mensen met een grote mate van zelfredzaamheid, als voor mensen met een intensievere zorgvraag.

Locatievoorzieningen

  • Drie gerenoveerde appartementencomplexen met woningen die zijn voorzien van een royale woonkamer annex keuken, een slaapkamer en een royale badkamer.
  • Er zijn benedenwoningen en bovenwoningen. De bovenwoning is eventueel te voorzien van een traplift.
  • De woningen zijn ruim en voorzien van een grote badkamer.
Auf Wiedersehen

Klaas is een vriendelijke, inschikkelijke en goedlachse man. Hij heeft een grote Duitse vlag aan zijn balkon hangen en aan de muur hangt een tekening van Klaas in Bayern-shirt. In een glazen uitstalkastje staat een VW Kever cabrio. ‘Ja, ik ben gek op Duitsland.’ Hij laat een folder zien: binnenkort gaat hij er op vakantie naar toe. ‘Cisca heeft geholpen om het te regelen. We gaan met de bus. Naar Neuerburg. Cisca gaat ook helpen met inpakken.’ Cisca is zijn eerste aanspreekpunt bij Humanitas DMH. Zij regelt zijn praktische zaken. Afscheid nemen doet hij in het Duits: ‘Auf Wiedersehen. Tschüs.

Klaas
Bewoner

Contact

Onze medewerkers van het Centraal Clientservice bureau vertellen u graag meer over deze locatie en onze dienstverlening.

Aanmeldformulier Contactgegevens centraal bureau