Eenvoudige stad

Een toegankelijke samenleving voor iedereen

Onze samenleving wordt steeds complexer. Wij zien een groeiende groep kwetsbare mensen die hun weg niet meer kunnen vinden in onze maatschappij. Ze haken af en raken zo nog verder achterop. Daarom ontwikkelt de Eenvoudige stad op aanvraag trainingen en workshops op maat voor wie in zijn of haar dagelijkse praktijk te maken heeft met mensen met moeilijk te begrijpen gedrag.

Wij ontwikkelen op aanvraag trainingen en en workshops op maat voor professionals en teams. Zo gaan wij voor die toegankelijke maatschappij!
Dat maakt ons de ‘Eenvoudige stad’.

Voor professionals

Ben jij werkzaam in het sociaal domein, de schuldhulpverlening, het onderwijs, bij een woningcorporatie, justitie, politie of in bijvoorbeeld het bedrijfsleven? Wij delen onze kennis en inzichten zodat jij deze doelgroep en de problematiek sneller herkent en beter begrijpt. Zo draag jij met jouw dienstverlening bij aan een toegankelijke en inclusieve maatschappij!

Samen kunnen wij bijdragen aan deze missie. Dat doen wij door op aanvraag trainingen en workshops op maat te ontwikkelen die je helpen in jouw dagelijkse praktijk. Denk hierbij aan:

  • Hoe leer je écht contact te maken met de doelgroep?
  • Met welke gespreksvaardigheden kun jij ervoor zorgen dat de boodschap goed overkomt?
  • Hoe leer je met beelden elkaar beter te begrijpen? Beelden zijn, naast praten en schrijven, een ijzersterk middel!
  • Hoe ga je de-escalerend te werk in omgang met de doelgroep?
  • Hoe kun jij in de huid kruipen van iemand met een licht verstandelijke beperking? De LVB Xperience is een ervaringsgerichte training die jou een inkijk geeft in het leven van iemand met LVB.
Uit de praktijk

De 21-jarige Boaz woont bij zijn ouders. Het lukt hem niet om werk te vinden. Hij is twee jaar geleden gestopt met zijn opleiding op het ROC. Boaz heeft een klantmanager, Rachida, toegewezen gekregen vanuit afdeling Werk, Participatie en Inkomen. Boaz kan niet goed met haar overweg. Hij vindt haar irritant, want ze blijft maar praten terwijl ze iets typt op de computer. Laatst is hij zo boos geworden op Rachida dat hij haar heeft uitgescholden en is weggelopen. Daarbij heeft hij een stoel hard omgeduwd. Inmiddels is zijn uitkering stopgezet. Hij begrijpt niet waarom. De rekeningen lopen op en de eerste schulden bij de zorgverzekeraar en telefoonprovider zijn een feit.

Regionale teams

Onze teams van de Eenvoudige stad in de regio’s – verspreid over heel NL –  bestaan uit zorgprofessionals van Humanitas DMH. Naast hun ervaring met het ontwikkelen en geven van trainingen, zijn zij expert in het begeleiden van mensen met een LVB of psychiatrische problematiek. Zij delen hun kennis en inzichten op de plekken waar het er toe doet. Zij helpen andere professionals in de zorg of het sociale domein de verbinding te leggen tussen de burger en de professional en tussen systemen en mensen.

Uit de praktijk

Ik wilde Boaz helpen, maar voor mij leek het erop dat Boaz niet geholpen wilde worden.

Rachida
Klantmanager Werk, Participatie en Inkomen

Lees dit verhaal

Neem contact op met ons Centraal Cliëntservice Bureau

Wilt u meer weten over de Eenvoudige stad?
Neem dan contact op via ons Centraal Cliëntservice Bureau: T 030 – 600 51 70, E ccb@humanitas-dmh.nl.